DDV je davek s katerim je obdavčena prodaja blaga in storitev.
Poznavanje DDV pravil in delovanja sistema je obsežno samosvoje področje, ki ga bom razdelila ravno zaradi njegovega obsega in posebnosti.
Iz osnovnega pojma kratic DDV izhaja celotna logika obdavčevanja prodaje blaga in storitev.
DDV pomeni okrajšavo za davek na DODANO vrednost.
Kar pomeni, če ste kot firma ali popoldanski sp ali polni sp ali druga oblika poslovanja priglašeni v “igro DDV-ja”, ste zavezani plačilu tega davka.
V tem članku poglejmo najprej prakso iz tega naslova.
Praksa in osnovni pojmi davščin
Preden se skupaj podamo v poznavanje sistema ddv – ja želim začeti z osnovnimi pojmi različnih davščin.
V praksi se namreč dogaja, da podjetniki pogosto pomešate pojme kot so davek od dobička, prispevki, dohodnina, akontacija dohodnine in davek na dodano vrednost.
Zato…
Davek na dobiček je davek, ki ga ob koncu leta plačate kot podjetje na razliko med ustvarjenimi prihodki in odhodki.
Če ste podjetnik ( s.p. popoldanski, redni – vseeno ) se za isto vsebino temu reče davek od dejavnosti samostojnega podjetnika.
Prispevki so mesečni zneski za plačilo pokojninsko invalidskega zavarovanja, zdravstvenega zavarovanja, zavarovanja za primer starševstva in poškodb.
Iz tega naslova se vam vplačani zneski štejejo v osnovo za pokojnino, istočasno pa ste iz tega naslova tudi zdravstveno zavarovani, če zbolite in se določene zdravstvene storitve krijejo iz tega naslova.
Nadstandard ne šteje 😃
Pri popoldanskem s.p.- ju so vam prispevki pavšalno določeni in ne gredo v nobeno pokojninsko osnovo, niti ste iz njih zdravstveno zavarovani.
Plačujete samo dva od štirih.
Dohodnina je davek, ki ga od vaše plače odvajajo delodajalci v skupno državno blagajno iz katere se financirajo skupne potrebe državljanov.
Samostojni podjetniki ( tudi popoldanski & normiranci ) plačujejo kot smo rekli za svoje delo davek od dejavnosti, ki prav tako sodi v kategorijo oblike dohodnine.
Od tod tudi izraz akontacija dohodnine.
To je znesek davka iz dejavnosti, ki ga samostojni podjetnik plačuje med letom vnaprej – akontira, da ob koncu leta poračuna ta znesek s tistim koliko je potrebno glede na opravljeno delo.
In na koncu pridemo še do DDV, kar je popolnoma ločen sistem davka od zgoraj omenjenih.
Vsi zgoraj omenjeni izdatki izhajajo iz vaše zavarovalne osnove ( višina plače ali zakonsko določena ) ali davčne osnove in so “osebni”, medtem ko je sistem DDV namenjen obdavčitvi blaga in storitev, ki ga prodajate ali izvajate.
Sistem ddv in obračun popoldanskega sp zavezanca za ddv
Kot rečeno je davek na dodano vrednost svoj sistem obdavčitve blaga in storitev.
V kolikor ste vključeni v sistem DDV plačate le razliko na vrednost storitve ali blaga, ki ste jo VI dodali v celotni verigi nabava – prodaja.
Kaj to pomeni v praksi?
V osnovi to pomeni, če nabavite npr. tonerje za tiskalnike po 45 eur in jih prodaje za 60 eur, boste davek plačali le na 15 eur.
Kako to izvedete?
Obveznost za plačilo boste prikazali na obračunu ddv, kar je poseben obrazec do katerega pridete v e-davkih.
Obrazec, ki ga iščete se imenuje Obrazec DDV – O za obračun davka na dodano vrednost.
Obrazec je sestavljen iz 4. sklopov od I. do IV.
- v sklop I. vpisujete dobavo blaga in storitev ( pomeni znesek izdanih računov brez ddv za obdobje )
- v sklop II. vpisujete ustrezne zneske davkov po stopnjah iz vaših izdanih računov
- v sklop III. vpisujete zneske nabavljenega blaga in storitev ( pomeni zneske iz prejetih računov brez ddv za nabavljeno blago ali storitve )
- v sklop IV. vpisujete ddv na prejetih računih, ki se sme odbijati ( POZOR, vsak ddv se NE sme odbijati )
V polju 51 ali 52 se izračuna obveznost za plačilo ddv ali presežek ddv.
Plačilo izvedete z nakazilom izračunanega zneska na posebni transakcijski račun.
TRR za plačilo ddv obveznosti:
SI56 0110 0888 1000 030 19 D.ŠT. – 62006
Da boste lahko izdelali obračun davka boste vodili evidence o davku, ki ste ga plačali vi ob nabavi tonerjev in evidence o davku, ki ga zaračunate svojemu kupcu.
V ta namen si lahko pripravite enostavne tabele, ki zadostujejo pogojem zakonodaje o vodenju evidenc ddv ( v kolikor nimate računovodskih programov ).
Tabele niso predpisane s strani zakona, je pa določena vsebina, ki jo morate zagotavljati glede vodenja evidenc.
Evidence morajo biti pripravljene tako, da so lahko dostopne inšpekciji v trenutku poziva.
V praksi je namreč tako, da referent ali referentka pokličeta kar po telefonu in zahtevata, da se k obračunu ddv priložijo ustrezne knjige ddv.
V jeziku ddv- ja se pogovarja davčnik z vami tako, da od vas zahteva I-RAČ in P-RAČ, v primeru poslovanja s tujino pa še knjige dobav in pridobitev.
- I – RAČ predstavlja knjigo evidentiranih izdanih računov po datumu, kupcu, davčnih številkah ter zneskih ter ustreznih davkih.
- P – RAČ predstavlja knjigo evidentiranih prejetih računov po datumu, dobavitelju, davčnih številkah, zneskih blaga ali storitev ter zneskih in stopnjah davka.
Če potrebujete pomoč pri pripravi evidenc za vodenje izhodnega in vhodnega davka se lahko naročite na poslovni posvet in skupaj izdelamo za vas primerne vsebine.
V sistem ddv – ja se priglasite posebej z zahtevo za izdajo DDV številke preko e-davkov o čemer bo govora v II.delu prispevka. ( kdaj obvezno, kdaj prostovoljno )
Pogoji za vstop v sistem ddv so zakonsko določeni in so pred novo davčno spremembo, najverjetneje v letu 2025.